Tuesday, February 23, 2016

Genre Pilihan - Street Photography

Assalamu'alaikum.....

Kita ada lagi jumpa yini dalam yitu blog juga..suda lama tarak yitu tulis yini dalam.Hari-hari ada sikit bizi banyak kilija mau yitu siap. Sikarang yini malam ada sikit sinang jadi mau yitu sambung tulis...

Haaaa...mampos aku nak ikut cakap set2 Bangla ni.Kalau sorang dua tu ok lagi laa kan, ni mau kena 1.5 juta !!! haaa tu baru dia...Hehehe saja buat panas line sikit malam2 ni...

Ok gengs,kali ni aku nak cerita sikit pasai antara genre pilihan dalam photography..Kalau nak cerita memang banyak lah.Susah nak hurai satu-satu ni, segala macam jenis genre ni yg dok jadi pilihan.Dia ni lebih kurang macam muzik gitu. Sapa yg suka muzik, dia tau lah.

Begitu juga dgn photography ni...ada segala macam jenis genre dalam photography ni...dari landscape,street,product,wedding,macro,photojournalist dan segala macam lagi. Semua ni terpulang kepada kecenderungan dan pilihan masing2 dan kesemua genre ini mempunyai satu tujuan dan matlamat yang sama...iaitu merakam akan moment yang terpenting dalam kehidupan harian.

Ok habis bab melalut,aku nak stop sebelum aku kelaut....!!

Masa mula2 pegang dslr dulu, aku suka shoot landscape, walaupun tak banyak gambar landscape aku tapi ada jugalah koleksi sikit2..masa tu main tekan jaaa asal boleh..hahaha...aku dok shoot main2 dgn menjadikan family aku as a subject utama sebelum aku beralih arah pula ke bidang street photo/potrait pulak. Rasa interesting bila dok main street photo ni sebab kita dekat dengan masyarakat. Kena pulak aku ni jenis yang suka tengok gelagat manusia keliling jadi macm kena jee street photo ni dengan aku..hehehe..

Ni adalah diantara gambar terawal aku masa joint Nikon buat walkabout kat KL tahun lepas. Lelaki idaman Malaya dalam tu adalah anak muda yg talented dalam photography...Ezz nama dia.




Sebahagian dari koleksi street photo aku masa awai2 dulu. Kebanyakkan street photo ni dia lebih kepada candid. Kenapa candid?? Sebab dengan cara candid ni moment dia lebih original. Tapi kena tengok juga...kalau nak shoot subject tu manusia, lebih beradab minta izin tapi moment candid tu dah habis laa..Kena dapat yg jenis sporting..untung lah kita,kena dapat yang susah nak bagi kerjasama..alamat dia..frust lah sikit.



Macam omputih kat sebelah atas ni....aku tak minta izin pun, aku tala kamera aku kat depa then aku aku cakap.....smile!! pastu terus aku tekan shutter...haaaa tu yang awek omputih tu sengih sampai telinga tuhh...mak dia terkejut!! adik dia steady jaa...






Sebelah ni pulak aku snap curi..aku menusup belakang baju yg tergantung..tunggu seminit-dua..kasi depa ralit..dah dapat moment yg sesuai,aku pun tembak!! 






Yang uncle dukung anak..(anak ???) ni aku shoot tanpa minta izin juga tapi uncle ni steady....masa aku nak shoot ni dia dok agak ketengah sikit..aku berdiri depan dia,pegang kamera pastu dia gerak rapat ke pompuan tu...cantikk..aku pun apa lagi..tembaklah...hahaha...thanks uncle...



Sebenaqnya banyak lagi yang aku kena belajaq berkenaan dgn photography ni...ilmu tak habis orang kata....tu tak masuk lagi bab art of seing apa semua...Jauh lagi nak berjalan...dengan usia aku yg macam ni,agak2 sempat dak??

Sebagai penutup...ni aku belanja lagi sekeping....

                        

#Kredit untuk PHOTOKS...MPC..FJM..FJP..MSPBNW
photogs group......gua bangga dapat joint group lu orang semua...







3 comments:

  1. bagus bang dan menginspirasi, silahkan mampir juga ke photo blog ane;

    http://www.jeprotbams.blogspot.co.id

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete





  3. Much advanced of Louis Vuitton handbags amid actuality your trend involving accustomed a new backpack starts aback to fourteenth century.amid actuality your trend involving accustomed a new backpack starts aback to fourteenth century.As the beat of fashion,?Hermes Handbags absolutely fabricated abundant accession for avant-garde travelling culture. All of Christian Dior affluence covering appurtenances and accessories are abounding with acceptable superior adroitness and broadly celebrated all over the globe.In addition, Cindy Crawford invests 100% in all its projects. Therefore it is true to Swiss Watches. It not only participates in advertising campaigns for the Omega Watches brand, but it has a say in the development and communication products.



    ReplyDelete