Monday, January 18, 2016

Kak Non - kelahiran sulung

Assalamu'alaikum.....

Baru teringat nak menulis balik...hahaha..takdak idea weeiii takdak idea...

Orait...hari ni aku nk cerita pasal kamera...
Kamera apa yg aku dok pakai la ni...kamera apa yg aku ada...

Intro sikit....
Kata sesetengah sifu dlm photography ni,depa kata kamera apa yg kita dok guna tak penting sangat...apa yg perlu diberi perhatian adalah siapa si tukang petik...nilaikan karya dia...tengoklah hasil dia...itu yg utama...

So,haaaaaa...... Ni lah kamera 1st aku...hahahaha...Kak Non nama diberi...Canon 450D-entry level. Kamera ni adalah kamera hak milik isteri aku, dia kasi aku guna sebab dah lama dok simpan dalam gobok !!Hahahaha....

Aku dok belajaq petik2 masa mola-mola dulu guna Kak Non nilah....tok guru dia??Ha ha ha ha...org rumah aku lee...sape lagi...dia ajaq pun yg basic2 jee..kenal butang shutter..kenal butang nak adjust yg mana...gitulah..hehehe pendek kata..asal boleh tekan gitu haaa kan...

Antara hasil pertama yg Kak Non ni kasi...Ni dia......
Haaaaa mai mai tengok mai....

Taa Daa...!!!



Gambaq landscape....!!! Hahaha

Masa ni bawak family pi lepak kat Pantai Cherating....aku selalu gak la pi dok lepak petang2 kat pantai Cherating nuu...saja pi dok jamu mata..ooopppsss!!Kantoi sudahh...
Bukan apa...dok kat pantai ni ada segala macam moment yg kita boleh jumpa...tambah2 pulak bila time matahari nak jatuh.....kalau kena dengan masa dia tu,Subhanallah...permandangan dia...cantik!!...Jadi orang macam aku ni tak boleh nak lepaskan peluang2 macam tu,kena selalu sedia utk apa juga kemungkinan/moment..sebab kalau dah terlepas,habiss punah harapan...takkan ada siaran ulangan..
Selalunya aku main belasah je...prektis shooting..main2 dengan F/Stop..ISO..shutter speed apa semualah....asah skill org kata...hehe

Dalam banyak2 gambaq yg aku dah snap guna kamera Canon ni....ada diantaranya gambaq yg aku suka...kira macam gambaq2 peberet aku la ni....sat naa..

Ni dia.....
Aku boh tajuk kat gambaq ni...."Kembali"
Gambaq ni bila aku dok tengok lama2,macam ada something yg cuba nak dibagitau...tp aku tak dapat lagi nak cakap apa benda tu...mungkin kena balik asal kot.....
Sesungguhnya dari Dia kita semua datang..kat Dia juga lah kita kena balik....tu kot maksud gambaq ni....errrmmmm

Ni lagi satu.....


"Menuju Puncak" tajuk gambaq ni....hahahahaha...dah macam AF laa plak...ceettt...awat pi pilih tajuk Menuju Puncak tu..??? Sebab dia....masing2 diri kita ni semua,ada destinasi yang nak dituju...kan??yg abadi..yg kekal...errmmm..

Semua gambaq2 diatas adalah koleksi peribadi aku...ada yg aku dah publish kat FB aku...kat dalam Page FB pun ada..kat Instagram aku pun ada juga yg aku dah upload..utk tatapan sapa2 yg rajin singgah jenguk....

Ok...setakat ni dulu utk hari ni...inshaAllah jika diizinkan malam esok aku tulis lagi...







No comments:

Post a Comment